In het nieuwe logo staat het woord ‘Amsterdam’ niet langer naast het woord ‘Gemeente’, maar eronder. De drie kruisen in de kantlijn vormen volgens de presentatie van de gemeente ‘een symbool dat bezoekers herkennen’. Het ‘ritmische beeld’ hoort bij een gemeente die Amsterdam ‘richting geeft’. Emeritus hoogleraar Pellenbarg ziet weinig verschil. “Er waren gewoon drie kruisen. Die zijn er nu nog steeds. Het verhaal van de gemeente klinkt als kletspraat.”
Volgens de emeritus hoogleraar is het hoge bedrag in de ontwerpbranche niet ongebruikelijk. “Ik heb vaker gezien dat artistieke mensen hun gedachten in beeld proberen te vertalen. Maar 100.000 euro vind ik wel veel geld voor een beetje nadenken.”
Op de sociale media resulteert het nieuws in commotie. Zo twittert cabaretier Youp van ’t Hek: ‘Het nieuwe logo van de gemeente Amsterdam kost 100.000 en dit is het resultaat. Dat heet humor!’ Politieke partij Red Amsterdam (1 zetel) schreef: ‘Amsterdam geeft meer uit aan een logo dan aan gehandicaptensport.’
UPDATE: De gemeente laat in een reactie weten dat het logo onderdeel is van een nieuwe huisstijl. Voor de 100.000 euro is onder andere een analyse gemaakt, de icoon- en beeldstijl uitgewerkt, de campagnestijl opnieuw opgezet en zijn vijftien oude logo’s vervangen door één nieuw logo. Ook is bijvoorbeeld de opmaak van visitekaartjes uitgewerkt en zijn zaken als autobelettering aangepast. De gemeente zegt uiteindelijk kosten te besparen. “Omdat we allemaal dezelfde papieren en enveloppen gaan gebruiken kun je bijvoorbeeld groter en dus goedkoper inkopen. Het oude materiaal wordt zo veel mogelijk opgemaakt.”