De A10 rond de Coentunnel is verdwenen uit de Nederlandse file top-10. Dat komt door de aanleg van de Tweede Coentunnel, bevestigt een woordvoerster van Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat presenteerde afgelopen maandag de file top-10 van 2013 in de Publieksrapportage Rijkswegennet. De A10 rond de Coentunnel stond in augustus vorig jaar nog op de zesde plaats. Sinds de Tweede Coentunnel op 13 mei 2013 in gebruik is genomen, zijn de files op het traject afgenomen en behoort het niet meer tot de grootste fileknelpunten van het afgelopen jaar. De A8 richting Coenplein staat nieuw in de lijst, op de tiende plek.
Rondom de Coentunnel is in 2013 veel aan de weg gewerkt. Na de bouw van de Tweede Coentunnel werd de eerste Coentunnel gesloten voor renovatiewerkzaamheden. Medio 2014 moet de tunnel weer open gaan. Rijkswaterstaat spreekt in het rapport over ‘werkzaamheden met relatief veel hinder’. Vooral in zuidelijke richting ontstonden er veel files door wegwerkzaamheden en ongevallen.
Op de eerste plaats in de filetop-10 staat, net als in augustus 2013, de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en Terbregseplein.
Wat de precieze oorzaak van de drukte op de A8 in 2013 is geweest, kon de woordvoerster woensdag niet zeggen. Hierover volgt donderdag een update.