Het Amsterdamse poppodium de Melkweg heeft het zwaar. Toch komen er in de hoofdstad veel nieuwe initiatieven op in het uitgaansleven. Waarom weten andere locaties wel publiek te trekken?
In 2013 bezochten ruim 390.000 mensen poppodium de Melkweg, dat is 25.000 minder dan het jaar ervoor. Ook verzorgde het poppodium twintig procent minder concerten dan in 2012, meldt het Parool. Andere spelers in het Amsterdamse uitgaansleven doen het juist goed. Amsterdamse nachtclub Trouw wordt in het laatste levensjaar nog druk bezocht en de Chicago Social Club is onverminderd populair. Nieuwe initiatieven op het gebied van popmuziek en clubavonden zoeken een ander onderkomen.
Melkweg te hoog gegrepen voor bandjes
De bandjesavond Unknown Pleasures is een van die nieuwe initiatieven. De avond is zaterdag 1 februari voor het eerst in cultureel centrum het MC Theater. Het initiatief van online muziekplatform 3voor12/Amsterdam, muziekwebsite The Daily Indie en het MC Theater komt voort uit een behoefte om onbekende bandjes een podium te bieden. Arjan Jager, muziekprogrammeur van het MC Theater: “Wij merkten dat bandjes een plek misten om op te treden in Amsterdam. Een grote zaal in de Melkweg is voor onbekende bandjes te hoog gegrepen.”
Ricardo Jupijn, hoofdredacteur van The Daily Indie, kaart ook aan dat een avond organiseren in de Melkweg geen optie zou zijn. “Of we zouden een mega budget moeten hebben”, zegt Jupijn. Volgens Jager is het moeilijk om in deze tijden een winstgevend initiatief neer te zetten. “Unknown Pleasures is niet heel rendabel. De bandjes spelen voor minder; iedereen moet water bij de wijn doen in een crisis.” De Melkweg wil hier niet op reageren, maar in het Parool geeft artistiek directeur Geert van Itallie aan dat ook de grote bands liever optreden in de Paradiso, vanwege de uitstraling.
Volgens voorlichter Barend Brieffies gaat het met poppodium Paradiso wel goed. Brieffies zegt dat dit te danken is aan een goed en duidelijk programma: donderdag alternatieve popmuziek, vrijdag hiphop en zaterdag elektronische muziek. Volgens Brieffies weten bezoekers van de Melkweg niet waar ze aan toe zijn. “De Melkweg durft het niet aan om een programma lang te laten lopen en stopt te snel.”
Elektronische muziekexplosie
Volgens Brieffies trekken vooral elektronische muziekavonden veel bekijks. “We merken op onze website dat er een flinke verschuiving heeft plaatsgevonden naar techno. De dancemuziek is geëxplodeerd. Veel mensen die vroeger naar bandjes gingen, gaan nu naar elektronische muziekfeesten”, beaamt Anne Slump, hoofdredacteur van 3voor12/Amsterdam.
Trouw op de Wibautstraat floreert bij het succes van de elektronische muziek. Met hun vorig jaar verleende 24-uursvergunning mag de tijdelijke club in oude gebouw van dagblad Trouw het hele weekend open zijn. Onlangs stopte de club met de voorverkoop voor hun evenementen. Dit betekent minder zekerheid vooraf, maar wel hogere bezoekersaantallen vanwege de continue in- en uitloop.
“Natuurlijk gaat het goed, anders hadden we dit niet kunnen doen. Maar het gaat niet alleen om de bezoekersaantallen. Nachtleven betekent spontaniteit. We willen vooral mensen binnen die op dat moment zin hebben in een feestje in plaats van mensen die gaan omdat ze toch al een kaartje hebben gekocht twee maanden eerder”, aldus Kyara van Loenen voorlichter van Trouw.
Programmering is de sleutel
Trouw is volgens Van Loenen niet te vergelijken met de Melkweg. “Ben je in de Melkweg geweest? Dan snap je dat denk ik wel. Het succes van Trouw ligt aan een combinatie van sfeer, de tijdelijke locatie en de programmering. Wij spreken mensen aan, die fan zijn van de artiesten die wij boeken.”
Hans-Jochem Dijk doet de vrijdagavondprogrammering van de Chicago Social Club aan het Leidseplein. “Alle clubs die niet goed lopen zijn inconsequent in de programmering. Als je als bezoeker de ene donderdag salsa krijgt en de andere techno, dan weet je gewoon niet meer wat je kan verwachten”, aldus Dijk. “In de Social is het nagenoeg iedere uitgaansavond volle bak. Omdat wij een capaciteit hebben van zeshonderd man, tegen tweeduizend in de Melkweg, kunnen wij ons richten op een specifieke doelgroep: de hippe Amsterdammer. Ook hoeven wij niet breed te programmeren om onze subsidie in stand te houden. We programmeren muziek die we goed vinden, maar het is vooral belangrijk dat organisaties die feesten bij ons geven een achterban meenemen die bij ons past.”
Vanwege de negatieve media-aandacht van de afgelopen week, wilde de Melkweg niet reageren op dit artikel.