De fouten die zijn gemaakt bij de implementatie van het Studenteninformatiesysteem (SIS) zijn “ongelooflijk naïef”. Dat zegt Frank van Vree, voorzitter van de onderzoekscommissie die het SIS evalueerde. De kosten waren 35 miljoen euro, dertig miljoen meer dan het beoogde budget.
“SIS is geen weggegooid geld, maar wel een kostbaar, langdurig en vaak frustrerend proces”, concludeert de commissie in hun rapport dat deze week verscheen. Via het systeem kunnen studenten zich aanmelden voor vakken, tentamens en hun cijfers raadplegen, maar dit werkt vaak niet voldoende. De projectkosten van het systeem werden in 2004 geschat op vijf miljoen euro, maar het implementatieproces werd flink onderschat. “Dat men vanaf het begin zo weinig zicht heeft gehad op hoe ingewikkeld zo’n project eigenlijk is, dat is echt ongelooflijk”, aldus van Vree. Volgens het rapport is te weinig onderzoek gedaan voordat het SIS-project van start ging.
De UvA en de HvA kozen in 2004 samen met de universiteiten van Leiden, Tilburg en Nijmegen voor SIS. In 2009 stopte de Radboud Universiteit met het project, vanwege de hoge kosten door terugkerende problemen. Om dezelfde reden koos de universiteit van Tilburg in 2012 voor een beperkte versie van SIS. “Op een middelbare school of binnen één faculteit had dit systeem heel goed kunnen werken. Maar op een hele universiteit, laat staan vijf: daarvoor moesten er telkens naar dure oplossingen worden gezocht”, verklaart Van Vree tegen studentenplatform Foliaweb.
Sam Quax, voorzitter van de centrale studentenraad van de UvA, is blij dat de universiteit met dit onderzoek de hand in eigen boezem steekt. “Het werd tijd voor een harde zelfevaluatie. Er is dertig miljoen te veel uitgegeven aan het systeem.” Teruggaan naar het oude systeem is geen optie volgens Quax: “Dat is inmiddels verouderd. Een ander systeem aanschaffen zal de kosten nog verder opstuwen.”
In het najaar van 2013 hield de onderzoekscommissie een enquête onder studenten over SIS. In het rapport zijn de reacties van studenten opgenomen. Die waren niet mals: “Koop een systeem dat werkt” en “Wat een faalsysteem” zijn enkele voorbeelden.
Volgens Louise Gunning, voorzitter van het College van Bestuur van de UvA, zijn de doelstellingen van SIS nog niet behaald. “We wisten natuurlijk dat verschillende zaken niet goed gingen bij de implementatie van SIS, maar met dit rapport weten we nu ook wáár het niet goed gegaan is. Dat kan ons in de toekomst helpen.”
Quax hoopt dat de problemen na dit rapport snel opgelost worden: “De invoering van SIS heeft voornamelijk een hoop gefrustreerde studenten opgeleverd. Hopelijk zijn de problemen deze keer echt verholpen.”