“Goede actie! Ik erger me groen en geel aan al die scooters”, zegt een jonge moeder lachend terwijl ze haar krabbel op de lijst zet. Haar drie blonde zoontjes klauteren uit de bakfiets.
Het is kwart over acht, ochtendmist hangt als een deken over ‘t IJ. Joelende kinderen krioelen over het schoolplein. “Gewoon heel Amsterdam scootervrij! Dat zou het beste zijn”, zegt een vader met bruine krullen. Ouders van kinderen van basisschool De Achthoek in het Oostelijk Havengebied tekenen bijna allemaal de petitie ‘fietspadscootervrij’, een initiatief van GroenLinks.
Iedere week staan GroenLinksers Aisha Schol (30) en Rick Vermin (34) gehuld in groene partijhesjes bij basisscholen in Amsterdam. “In een kwartiertje vangen we zo tientallen handtekeningen”, zegt Schol, getint met kroeshaar in een knotje. “Dat is logisch, scooters zijn levensgevaarlijk voor ouders en hun kinderen”, zegt Vermin, kaal met een licht baardje. Het initiatief van GroenLinks werd gelanceerd in november. Inmiddels zijn er volgens Schol zowel online als op straat “duizenden” mensen die de petitie ondertekend hebben.
Maar waarom zo’n petitie? Burgemeester Van der Laan wil de scooters toch al naar de rijweg verbannen? “Ja, maar minister Schultz is tegen de helmplicht waardoor het onverantwoord is voor scooters om tussen de auto’s te rijden. Met deze petitie willen we druk op haar blijven uitoefenen”, aldus Schol. Ze draait zich om naar een ouder en glimlacht. “Goedemorgen, mevrouw. Mag ik u wat vragen?” Een vrouw met grijze haren en een paarse sjaal haast zich langszij. “Om een steunbetuiging voor GroenLinks zeker?”, lacht ze cynisch. “Nee, om scooters van het fietspad te krijgen”, zegt Schol. De vrouw stopt abrupt en draait zich om. “Oh, nou, natuurlijk! Zijn we dan eindelijk van die scooters af?”
Ze wijst naar een man op een scooter. “Jullie moeten hem hebben. Hij brengt z’n zoon altijd met de brommer naar school. Als enige, hoor!” De gezette gemillimeterde bestuurder komt aanlopen. Zijn scooter staat eenzaam tussen de rijen fietsen. “Moet ik schuld bekennen, dames?”, lacht hij. Zonder een krabbel te zetten stapt hij met zijn zoon de school binnen. Vermin is druk in gesprek met een jonge kale vader met bril: “Mijn dochtertje zit iedere ochtend achterop. Laten we eerlijk zijn, die scooters rijden je gewoon van je sokken”, zegt hij droog.
De steun van de ouders voor de petitie is niet zo gek. Maar liefst 80 procent van de scooters rijdt harder dan de toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, blijkt uit cijfers van de gemeente. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor 16 procent van de ongelukken, terwijl ze maar 1 procent van de verkeersdeelnemers vormen. “Als ze nou niet zo hard zouden rijden had ik er geen probleem mee”, zegt een jonge blonde moeder met blauwe muts. “En die enorme dingen nemen driekwart van het fietspad in beslag!”
Het is vijf over half negen. De chaos van zo-even is omgeslagen in serene stilte. Een zacht briesje waait over het verlaten schoolplein. Een man in een zwarte Northface jas rent hijgend naar buiten. Schol spreekt hem aan. “Nee, nee, daar ben ik fel op tegen. Laat de politie die jongens die te hard rijden beboeten en laat de anderen met rust!”, zegt hij fel terwijl hij op zijn fiets springt. “Sorry dat ik zo geprikkeld ben, maar ik werd om half zes gewekt door een huilend kind!” roept hij nog. Deze man en de scootervader zijn de enigen die niet willen tekenen. Schol en Vermin tellen hun score. Vijftig handtekeningen in twintig minuten. “Niet slecht toch?”, zegt Vermin trots.
Schol en Vermin gaan door met de petitie tot “alle scooters weg zijn”. Ze zijn beide kandidaat voor de Gemeenteraadsverkiezingen voor GroenLinks. Inmiddels heeft minister Schultz aangegeven dat ze gaat bekijken of er ruimte is voor steden om op gemeentelijk niveau een helmplicht in te stellen. Van der Laan wil het scooterverbod op fietspaden dit voorjaar nog invoeren.