Het fietspad van de Ferdinand Bolstraat wordt aangepast na een dodelijk ongeluk met een fietser afgelopen december. Dit zegt een woordvoerder van stadsdeel Zuid. De veranderingen worden aanbevolen door de Werkgroep Blackspots Amsterdam die gevaarlijke verkeerssituaties aanpakt.
Het fietspad op de Ferdinand Bolstraat is volgens de werkgroep, die bestaat uit experts van de gemeente, de politie en het Openbaar Ministerie, te smal en slecht zichtbaar. “Daarom wordt het fietspad verbreed en duidelijker gemarkeerd met een kleur die afwijkt van die van de rijbaan”, vertelt de woordvoerder. Stadsdeel Zuid wil de veranderingen zo snel mogelijk doorvoeren; het liefst nog voor de zomer. Ook zal een onderzoek worden gestart naar het vrachtverkeer tijdens de spits. En de rijbaan ter hoogte van de Lutmastraat wordt verbreed. “Hoewel dit een ingrijpendere aanpassing is, willen we ook deze zo snel mogelijk uitvoeren.”
In december overleed een zevenjarig meisje op de Ferdinand Bolstraat ter hoogte van het Cornelis Troostplein. Ze werd geschept door een vuilniswagen die haar over het hoofd zag. Zoals altijd bij een dodelijk ongeluk startte de Werkgroep Blackspots Amsterdam een onderzoek. Het is dus niet zo dat er een directe relatie bestaat tussen het ongeluk en de verkeerssituatie.
“Dit onderzoek wil niet zeggen dat deze plek een zogenaamde blackspot was. En dat wordt het nu ook niet. Daarvoor moeten er in drie jaar zes of meer ernstige verkeersongelukken op een plek plaatsvinden en dat is hier niet het geval”, zegt de woordvoerder. Desondanks wordt de locatie wel veiliger gemaakt. Vanaf 2017 wordt de Ferdinand Bolstraat nog verder veranderd. Het stadsdeel wil dan vrijliggende fietspaden aanleggen.
De Ferdinand Bolstraat staat op nummer 1 in de top 10 van straten in Amsterdam-Zuid die als onveilig worden ervaren. Dat blijkt uit een rapport uit 2011 over onveilige verkeerssituaties in het stadsdeel, uitgevoerd door de Dienst Onderzoek en Statistiek. De top drie wordt aangevuld door de Beethovenstraat en de Van Woustraat.