Het reclamefilmpje ‘Wat wil jij veranderen’ van Triodos Bank draait sinds twee maanden in het voorprogramma van negen Amsterdamse bioscopen, voornamelijk in filmhuizen als Kriterion, The Movies en Studio/K. In het vijftig seconden lange filmpje wordt beleggen gepromoot bij de duurzame bank die in 1980 werd opgericht en momentele ongeveer 363.000 klanten telt.
Eerdere campagnes van Triodos richtten zich voornamelijk op de visie van de bank, waarin duurzaam bankieren een grote rol speelt. Waarom ligt de focus nu op het promoten van beleggen? Roel Welsing (1969) is sinds 2004 hoofd marketing bij Triodos Bank.
Vanwaar de keuze om reclame te maken voor financiële diensten tijdens de crisis?
“Ook tijdens de crisis zijn er heel veel ondernemers met mooie initiatieven die steun nodig hebben in de vorm van financiering of een investering. Wij denken dat het juist een goede manier is om onszelf weer uit de crisis te krijgen door het vertrouwen in die goede ondernemers –en met goed bedoel ik duurzame ondernemers die hun steentje aan de maatschappij bijdragen- uit te spreken en daarin te investeren.”
Jullie vorige reclame, uit de zomer van 2012, ging niet over beleggen. Waarom deze wel?
“Onze vorige reclame ging meer om het uitdragen van een bepaald gevoel, er werd niet één specifiek product in aangeprezen. We hebben daarin een optimistisch wereldbeeld proberen neer te zetten, met daarin mensen die van onderop een bijdrage leveren aan een betere wereld. Met de huidige reclame willen we laten zien hoe dit kan, door te investeren in duurzame ondernemers.
Hoe is het filmpje bedacht?
“Er zijn een aantal uitgangspunten die wij terug willen laten komen bij al onze communicatie. Het gaat daarbij om zaken als menselijkheid, warmte, transparantie en optimisme. Als je dat vertaalt kom je bij zo een soort filmpje uit, met ‘echte’ mensen. Niks erin is geacteerd. Ook werken we met veel licht om dit ‘echte’ naar voren te brengen.
Wat was het budget voor deze reclame?
“Daar kan ik geen uitspraken over doen. Wat ik wel kan zeggen is dat ongeveer een vijfde van het beschikbare marketingbudget geïnvesteerd wordt in het bedenken en het maken van zo een reclame.”
Tijdens de financiële crisis zijn meerdere banken negatief in het nieuws gekomen die in hun reclames wel mooie beloftes deden. Hoe wordt dit voorkomen bij Triodos?“Onze werknemers hebben dezelfde ambities en waarden als de ondernemers en klanten waar wij mee samenwerken. Het delen van deze waarden is bij ons heel sterk. Ik zou nooit iets roepen in de buitenwereld dat niet klopt met wat wij eigenlijk zijn. Als kind leer je al dat wat je belooft je ook moet waarmaken en dat geldt nog steeds.”
Veel bedrijven gebruiken de laatste jaren termen als ‘duurzaamheid’ en ‘lokaal’ in hun marketing. Hoe blijven jullie hiertussen opvallen?
“Duurzaamheid is een heel vaag begrip aan het worden. Wij gebruiken dat woord bijna niet meer, je zult het zelden tegenkomen in onze communicatie. Wij hebben het nu veel meer over ‘levenskwaliteit’, een veel breder begrip. Dus naast natuur zijn waarden als sociaal en cultureel ook belangrijk voor ons.”
Zijn er meer beleggers bijgekomen sinds deze reclame wordt uitgezonden?
“Absolute getallen kan ik niet openbaar maken maar in percentages zijn we ongeveer vier procent gegroeid in het aantal beleggers sinds december.”