De in 2010 opgerichte uitgeverij Maven Publishing groeide vorig jaar met dertig procent, terwijl het al jaren slecht gaat in het boekenvak. De kleine uitgeverij richt zich uitsluitend op populair wetenschappelijke boeken over menselijk gedrag. Oprichter Sander Ruys: “Steeds meer mensen willen weten: hoe zit ik in elkaar?”
2010 was niet de meest voor de hand liggende tijd om je als ondernemer in het boekenvak te storten. Laat staan om een uitgeverij te beginnen. Toch liet Sander Ruys zich niet ontmoedigen door de dalende verkoopcijfers, en richtte hij Maven Publishing op. Deze uitgeverij, gevestigd in Duivendrecht, richt zich uitsluitend op populair wetenschappelijke boeken over menselijk gedrag. Ruys: “Mijn kleine hoekje met boeken over nieuwe inzichten in menselijk gedrag is immens populair.”
Waarom is wetenschappelijke non-fictie nu zo gewild?
“Een steeds grotere groep mensen is bezig met de vragen: Hoe zit ik in elkaar? Hoe werken de mensen op me heen? Hoe werken mijn emoties? Die vragen kun je beantwoorden vanuit de spirituele hoek, uit eigen ervaring of vanuit de wetenschap. Er komen tegenwoordig steeds vaker interessante en leuke wetenschappelijke antwoorden op deze vragen. Onze boeken zijn heel vlot geschreven en maken deze antwoorden voor het publiek toegankelijk. Dit vakgebied, zeg maar de hersenwetenschap, de sociologie en psychologie, zijn enorm in ontwikkeling. Wat nu bekend is lijkt in de verste verte niet meer op wat er vijf jaar geleden aan de universiteit gedoceerd werd. Mensen zijn hier in geïnteresseerd. Niet in het zoveelste spiritual guidance boek.”
Zijn er al meer uitgevers die zich op dit genre richten?
“Ja. Er zijn een aantal goede non-fictie uitgeefhuizen, zoals Nieuwezijds en Bert Bakker van Prometheus. Daarnaast is er Business Contact. Die zitten af en toe in ons vaarwater.”
Hoe bedoelt u dat, ze zitten in ons vaarwater?
“Dat merk je voornamelijk bij het bieden op buitenlandse rechten. De Engelstalige markt werkt met literair agenten. Dat zijn een soort makelaars die proberen de schrijver aan een uitgeverij te verkopen. Dan proberen ze de hoogst mogelijke prijs voor een boek te krijgen. Die manuscripten worden dan naar een aantal Nederlandse uitgeverijen gestuurd en we merken dat we af en toe tegen elkaar op moeten bieden.”
Hoe zorgt u dat auteurs bij uw uitgeverij terecht komen?
“Ten eerste geven we maar een beperkt aantal boeken per jaar uit. Tien in totaal. Dat is een belofte aan je auteur. Het betekent als uitgeverij dat je geld zult moeten verdienen met die tien boeken. Die boeken moeten dus aanslaan. Een traditionele uitgeverij geeft honderd boeken uit. Dan kijken ze wat er aanslaat en daar gaan ze vervolgens in investeren. Dan pas komt de marketing op gang. Wij hebben dat omgedraaid. We hebben gezegd, we gaan niet honderd, maar tien boeken uitgeven. Boeken die we heel zorgvuldig uitzoeken en die heel erg rond één specifiek thema zitten: non-fictie met nieuwe inzichten over menselijk gedrag. We willen tien keer raak in plaats van met hagel schieten. Het andere is dat we laten zien dat we zowel in redactionele begeleiding als marketing veel investeren. We zorgen dat we alles goed doen.”
Hoe belangrijk is marketing in de boekenwereld?
“In het boekenvak heerst het idee: goede wijn behoeft geen krans. Als het boek bijzonder is dan komen mensen daar vanzelf wel achter. Tegelijkertijd vindt er een revolutie plaats vergelijkbaar met wat er in de muziekindustrie jaar geleden gebeurd is: de opkomst van het digitale boek. Ook het papieren boek is steeds makkelijker online te kopen. Dat zijn grote veranderingen.”
U gelooft dus niet in het gezegde, goede wijn behoeft geen krans?
“Ik denk dat dat onzin is. Er zijn ongelooflijk veel supermooie boeken die geen publiek vinden.”