“Een vernieuwend cultureel ondernemer moet juist voor de troepen uitlopen, en dat vertaalt zich niet meteen in publieke waarde”, zegt Irene Witmer, directeur van het Nederlands Kamerkoor, dat tot 2016 €610.000 per jaar subsidie krijgt. Directeur Wim Vos van ensemble Asko Schoenenberg (€643.250 subsidie per jaar) noemt het plan “beangstigend”. “Het Fonds moet oppassen dat het zich niet te veel op vraag richt in plaats van op aanbod. We moeten creativiteit de ruimte geven.”
Het Fonds Podiumkunsten wil dat instellingen vanaf volgend jaar ook verantwoording afleggen over hun publieke waarde, in plaats van alleen over het aantal verkochte kaarten en het aantal voorstellingen. In samenwerking met de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit wordt een nieuw model ontwikkeld waarmee dit kan worden gemeten.
Gijs Levelt, artistiek leider van de Amsterdam Klezmer Band (€184.750 subsidie per jaar) staat wel positief tegenover het plan, maar is benieuwd naar de details. “Het lijkt me ingewikkeld om dit in een model te gieten.”