Michael en Kate, een echtpaar uit Kentucky, sliepen op hun stedentripje vier nachten in het nieuwe Holiday Inn Express. “We dachten op de kaart dat het hotel dichter bij het centrum zou zijn”, zegt Kate. Maar het geeft niet, vult Michael aan. “Het is makkelijk te bereiken met de metro. We weten nu ook hoe je de bus en de tram moet nemen. En hoe je Amsterdam Sloterdijk moet uitspreken.”
Wie kiest voor een relatief goedkopere keten, kent die vaak al en weet dat hij voor de prijs meestal geen sfeervol stadshotelletje krijgt. Michael heeft een lidmaatschapskaart van Holiday Inn Express. “Voor mijn werk ben ik veel in dit soort hotels geweest in Azië”, zegt hij. “Maar dit hotel is heel anders. Heel Nederlands efficiënt gebouwd.” Zijn vrouw Kate vult aan: “Het is hartstikke mooi van binnen.” Of ze het raar vinden om in een voormalig kantoor te slapen? Michael: “Meen je dat nou? Dat wist ik niet, dat kun je echt niet zien.”
Een kleine kilometer verderop, op de Molenwerf, verft een kleine Aziatische man een muur. Twee elektriciens zijn bezig met het afmonteren van de stroomvoorziening. Het is de eerste zaterdag van november, maar nog steeds geen weekend in het Golden Tulip Hotel. “Dinsdag moet alles af zijn”, zegt de elektricien.
Even verderop staat meneer Shi, weer met zijn zwarte werkkleding aan. Er ligt een stapel queensize matrassen voor de lift. Of zijn hotel over vier dagen open kan, wordt spannend, geeft hij toe. “Het was toch een beetje meer werk dan we dachten.” De lift gaat open, er stapt een werkman uit. Samen tillen ze de bovenste matras van de stapel en zetten hem in de lift. Meneer Shi lacht. “Kom over twee weken maar weer kijken.”