AMSTERDAM, 8 februari – Het gebruik van tolken in de zorg is zichtbaar afgenomen, sinds de vergoeding daarvoor is stopgezet op 1 januari. Wel wordt er meer telefonisch gebruik gemaakt van tolken. Dat meldt het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland.
Sinds 1 januari heeft het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport de vergoeding van tolken stopgezet. Het Mikado kenniscentrum interculturele zorg heeft daarom de website wijzijnsprakeloos.nl opgezet. De website beschrijft het belang van tolken en probeert oplossingen aan te dragen door informatie te verstrekken aan zorginstellingen en patiënten. Volgens de website werd er vorig jaar 166.000 maal gebruik gemaakt van tolkdiensten. Mikado benadrukt dat ze met de website niet protesteren tegen het besluit van het ministerie om de tolkenvergoeding af te schaffen.
Het VU medisch centrum in Amsterdam is één van de vele instellingen die met de bezuinigingen te maken heeft. Het heeft voor een interne oplossing voor het wegvallen van de vergoeding gekozen. Ze gebruiken bijvoorbeeld eigen zorgverleners die meerdere talen spreken. Het medisch centrum kon geen concrete cijfers geven over het tolkgebruik.