Het onderhoud had in 2010 af moeten zijn, maar sinds maandag ligt de Utrechtsestraat weer open. Ondernemers merken nu al dat hun omzet weer daalt. Voor wethouder Wiebes (Infrastructuur) is het cruciaal dat de werkzaamheden nu wel soepel verlopen.
AMSTERDAM, 13 januari – Deze week ging in de Utrechtsestraat de schop in de grond voor een zogenoemde ‘facelift’. Het eerste deel van de operatie, die van start ging in september 2009, verliep rampzalig: maanden vertraging, ruzie tussen gemeente en aannemer en woeste ondernemers. Nu pakt wethouder Eric Wiebes (Infrastructuur) het anders aan. Hij moet ook wel. Straatmanager Nel de Jager: “Iedereen kijkt met argusogen naar dit project.”
De gemeente doet er naar eigen zeggen alles aan om de ondernemers waar mogelijk te ontzien. Zo is bewust pas na de feestdagen met de werkzaamheden begonnen en is besloten dat de straat alleen een ‘facelift’ krijgt. Alleen stoepen, rijbaan en het versleten tramspoor worden vernieuwd. Van het ‘groot onderhoud’ dat aanvankelijk op de planning stond, is afgezien. Zo is bijvoorbeeld besloten de bruggen over de Keizersgracht en de Prinsengracht de komende tien jaar niet grondig aan te pakken.
Met de dure decembermaand net achter de rug is januari nooit een maand waarin flink gekocht, gegeten en gedronken wordt. Maar sommige ondernemers in de Utrechtsestraat hebben hun inkomsten sinds de werkzaamheden maandag zijn begonnen verder zien teruglopen, zeggen ze. Zo koopt Kevin Siepman, mede-eigenaar van bloemenstal Rembrandt op de brug over de Keizersgracht, nu al minder bloemen en planten in, omdat hij zijn “levend spul” niet lang kan verkopen. Ook Albert Koopman, eigenaar van delicatessenwinkel Loekie even verderop, zegt sinds maandag 250 tot 300 euro per dag minder omzet te draaien in zijn winkel. Vaste klanten blijven komen, maar de aanloop is minder.
Andere ondernemers relativeren. Zo vindt boekenwinkel Zwart op Wit nabij het Frederiksplein het “te vroeg” om nu al vast te stellen dat ze omzetverlies zullen lijden. “Pas als we zoiets als de Boekenweek achter de rug hebben, kunnen we een redelijke vergelijking. Nu heb ik nog geen reden aan te nemen dat er een gigantische dip op til staat”, zegt bedrijfsleider Mark Carpentier.
Het onderhoud in de Utrechtsestraat kent een flinke geschiedenis die het gemeentelijk imago geen goed heeft gedaan. In de allereerste planning zou het onderhoud aan Utrechtsestraat al in 2010 klaar zijn. Vorst, vervuilde grond en onenigheid met de aannemer zorgde voor vertraging op vertraging. Het aanhoudende gesteggel was één van de redenen voor een extern onderzoek naar het functioneren van de uitvoerende gemeentelijke dienst, de Dienst Infrastructuur, Vervoer en Verkeer (DIVV). Belangrijkste conclusie: de DIVV is “niet professioneel genoeg” om opdrachtgever te zijn van grote infrastructurele projecten.
Er is voor de bekritiseerde DIVV veel aan gelegen het project vanaf nu soepel te laten verlopen. Nel de Jager, straatmanager van de Utrechtsestraat: “Wethouder Wiebes kan het zich niet permitteren dat het nog een keer misgaat. Anders kan hij inderdaad opstappen naar Den Haag, maar dat wordt dan geen leuk afscheid.” De gemeente heeft de nodige maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo is de DIVV is met een nieuwe aannemer in zee gegaan, Dura Vermeer, en wordt “scherp toezicht gehouden” op de voortgang, zegt een woordvoerder van het DIVV.
De extreme vertraging in de Utrechtsestraat was aanleiding om een ruimere compensatieregeling voor ondernemers te ontwikkelen. Afgelopen maanden hebben 47 ondernemers bij de gemeente aangeklopt voor een schadevergoeding. Hoeveel van hen ook daadwerkelijk een tegemoetkoming hebben gekregen, kan het DIVV nog niet zeggen. Wel laat de woordvoerder weten dat een aantal ondernemers een bezwaarschrift heeft ingediend, omdat hun aanvraag is afgewezen of omdat ze de hoogte van het bedrag te laag vonden. In het voorjaar licht Wiebes de gemeenteraad in over de totale kosten van de vergoedingen.
DIVV heeft een garantie afgegeven dat de werkzaamheden die deze week zijn begonnen vóór kerst 2012 klaar zijn.