Niet meer op vakantie naar Syrië, maar op yogareis

Op yogareis in India. Bron: Kerala Tourism via flickr.com
Op yogareis in India. Bron: Kerala Tourism via flickr.com

Het boekingsseizoen voor vakantiereizen is geopend. Angst voor de invloed van de economische crisis en van de onrust in de Arabische wereld heerst in de reissector. Maar op de Amsterdamse vakantiebeurs voor bijzondere reizen valt de ophef wel mee. En één soort bijzondere reis doet het juist extra goed.

AMSTERDAM, 11 januari – Een cruise naar Antarctica, slapen in Kirgizische nomadenhutten, trekken in Jordanië. Bezoekers van de Amsterdamse vakantiebeurs voor bijzondere reizen ontrekken zich graag aan het massatoerisme. Aan een publiek van avontuurlijke veertigplussers die graag geld vrijmaken om op reis te gaan presenteerden ruim honderd reisorganisaties hun aanbod bijzondere, exclusieve reizen. Populaire concepten als duurzaamheid, authenticiteit en persoonlijke ontwikkeling werden veelvuldig genoemd op 7 en 8 januari in de Beurs van Berlage.

De Amsterdamse vakantiebeurs voor bijzondere reizen vindt plaats aan het begin van het boekingsseizoen. In dat seizoen zullen de meeste Nederlanders op vakantie blijven gaan, maar ze doen dat naar verwachting iets soberder dan vorig jaar, zo meldde onderzoeksbureau NBTC-NIPO op 10 januari. Over het algemeen zal de Nederlandse bevolking korter, dichterbij, minder vaak en goedkoper weggaan, verwacht het onderzoeksbureau. Voor verschillende doelgroepen van de Amsterdamse vakantiebeurs voor bijzondere reizen pakt de economische crisis echter verschillend uit.

Een aantal reisorganisaties op de Amsterdamse vakantiebeurs beweert dat gepensioneerden evenveel reizen blijven boeken als voorheen, omdat zij (nog) niet worden getroffen door de economische crisis. De gepensioneerden behoren tot de doelgroep van veel organisaties voor bijzondere exclusieve reizen. “Sommige mensen zeggen: als ik mijn geld toch kwijt ben, dan liever aan een reis. Of: laat ik de reis nu maar maken, want ik weet niet of het volgend jaar nog mogelijk is vanwege de economische crisis,” zegt Jonneke van Eijsden van Beluga Adventures, een reisorganisatie die reizen naar de poolgebieden aanbiedt. De goedkoopste reis naar Antarctica voor twee weken kost ongeveer vijfduizend euro bij deze reisorganisatie.

Dit rooskleurige plaatje van de reisorganisaties geldt zeker niet voor alle gepensioneerden die een bijzondere, exclusieve reis willen boeken, zegt Marco van Leeuwen, docent Vrijetijdsmanagement aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV). Hij onderschrijft de conclusies van NBTC-NIPO. “Senioren worden terughoudender met het uitgeven van geld. Ze gaan liever meerdere keren per jaar wat korter of dichterbij met vakantie dan één keer per jaar heel uitgebreid. Dit heeft ook invloed op de reisorganisaties. Er bestaan veel organisaties om deze doelgroep te bedienen, maar doordat er minder boekingen gedaan zullen worden, kunnen sommige het moeilijk krijgen,” verwacht Van Leeuwen.

Op andere bezoekers van de Amsterdamse vakantiebeurs heeft de economische recessie een verschillend effect. Op dertigers en veertigers bijvoorbeeld, die op zoek zijn naar zingeving en persoonlijke ontwikkeling tijdens hun reis. “Bij bijzondere, exclusieve reizen gaat het steeds meer om beleving, om feel good. Veertigers willen een extra dimensie toevoegen aan hun leven: bezinning en zingeving, en niet een standaard fly & drive boeken,” zegt Van Leeuwen van de NHTV. Deze mensen kunnen zich op de Amsterdamse vakantiebeurs onder meer laten inspireren door organisaties die yogareizen aanbieden. Tijdens een yogareis krijgen de deelnemers yogales in landen als Zwitserland of India.

Op organisaties die dergelijke reizen aanbieden heeft de economische crisis een ander effect dan op veel andere reisorganisaties. Vonny du Maine van FIT body & mind: “Het gaat nu juist goed met onze reisorganisatie. De afgelopen jaren is yoga heel populair geworden en vooral het laatste jaar heeft dat geleid tot een verzevenvoudiging van het aantal yogareizen die bij onze organisatie werden geboekt.” Du Maine verklaart de groeiende populariteit van de yogareizen deels uit de “algemene bewustzijnsontwikkeling” die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden, maar ziet de economische recessie ook als voedingsbodem. “Mensen hebben nu juist een manier nodig om spanning kwijt te raken.”

Dit beaamt Monique Jansse van Happy Soul Travel, die ook yogareizen aanbiedt. “Mensen die hun baan verliezen zijn op zoek naar herbezinning om te kijken wat ze verder willen met hun leven. Dat kan tijdens een reis waarbij je aandacht geeft aan jezelf en je persoonlijke ontwikkeling.” Naast yogareizen organiseert Happy Soul Travel ook stiltereizen. In de Egyptische woestijn bijvoorbeeld. “De mensen zijn verbaasd over hoe stil het daar kan zijn.

TOERISME EN DE ARABISCHE LENTE

Naast de economische crisis hebben de ontwikkelingen tijdens de Arabische lente invloed op het reisgedrag van een deel van de Nederlanders. Dit blijkt uit een rondgang onder reisorganisaties op de Amsterdamse vakantiebeurs voor bijzondere reizen. Ook uit cijfers van de brancheorganisatie voor de reissector, de ANVR, blijkt de invloed van de gebeurtenissen op het aantal boekingen naar Egypte, Tunesië, Syrië en Jordanië. Het aantal boekingen nam afgelopen zomer (sterk) af ten opzichte van de zomer van 2010 in deze selectie van landen.

“Syrië, Egypte, Marokko, daar gaat niemand meer naartoe,” zegt Wouter van der Meer van reisorganisatie Vámonos. Maar andere reisorganisaties geven aan dat er nog wel belangstelling bestaat voor reizen naar het Midden-Oosten. Rosetta Reizen blijft gaan naar Egypte, Tunesië en Iran. “We bezoeken in deze landen de culturele hoogtepunten en niet de steden waar het onrustig is,” zegt Benno Hagenbeek van Rosetta Reizen. De organisatie laste reizen naar Syrië, Libië en Jemen wel af vanwege de onrustige situatie.

Daarnaast merken veel reisorganisaties dat de meeste geïnteresseerden iets langer nadenken voordat ze een reis naar het Midden-Oosten boeken. Ze vragen van te voren ook meer informatie over het land.

Jordanië blijft een zeer populair vakantieland voor Nederlanders, zo blijkt op de Amsterdamse vakantiebeurs. “Het is toch de Arabische wereld, maar het land is niet zo negatief in het nieuws geweest als andere landen,” zegt Hagenbeek.

Toe- en afname (%) aantal geboekte pakketreizen via reisbureaus en bij ANVR aangesloten touroperators