Amsterdammers vaker naar de film

 

Bioscoop Tuschinski
Bioscoop Tuschinski

AMSTERDAM, 11 januari – De Amsterdamse bioscopen hebben een goed jaar achter de rug. In totaal zijn er in 2011 ruim 4,2 miljoen kaartjes verkocht. Dat is een stijging van bijna vier procent ten opzichte van 2010, toen het aantal verkochte kaartjes nog onder de vier miljoen bleef steken.

 

Dat blijkt uit cijfers van  de grootste Nederlandse bioscoopketen Pathe, exploitant van vier bioscopen in Amsterdam, en Cineville, de overkoepelende organisatie voor dertien Amsterdamse filmtheaters. Bij Cineville steeg het aantal verkochte kaartjes met ruim 50.000, een toename van meer dan zeven procent. Pathe verkocht 100.000 kaarten meer in 2011, een stijging van zo’n drie procent.

Een woordvoerder van Pathe laat weten tevreden te zijn met de cijfers. “We blijven groeien in Amsterdam en dat is een knappe prestatie, zeker nu er in de nabije omgeving van de stad steeds meer bioscopen bijkomen.” Vooral het succes van de in het najaar van 2010 heropende bioscoop City op het Leidseplein stemt Pathe positief. “We hebben City bewust in de markt gezet als een kwaliteitsbioscoop voor een wat oudere doelgroep, en dat blijkt aan te slaan.”

Ook Cineville is verheugd met de cijfers. Volgens algemeen directeur Niels Büller is het stijgende bezoekersaantal in de filmtheaters vooral te danken aan het succes van de Cineville-pas, waarmee mensen voor een vaste maandelijkse prijs ongelimiteerd naar een van de bij Cineville aangesloten filmtheaters kunnen gaan. “Er zijn nu 6500 pashouders. Dat zijn er 1600 meer dan in 2010. En we zien dat pashouders dubbel zo vaak naar de film gaan dan mensen die geen pas hebben”, aldus Büller.

De goede cijfers van de Amsterdamse bioscopen passen in een landelijke ontwikkeling. Dat bleek uit cijfers die afgelopen dinsdag gepresenteerd werden op de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse filmindustrie in bioscoop Tuschinski. Meer over de bioscoopcijfers verderop in NAP Nieuws.