AMSTERDAM, 6 januari – Het online tijdschrift hard//hoofd blijft bestaan. De website, die 30.000 euro wilde ophalen, heeft gister haar doel bereikt. Dit bevestigt hoofdredacteur Rutger Lemm tegenover NAP Nieuws. Via voordekunst.nl, een website waar mensen kunst kunnen steunen door middel van donaties, is het project gerealiseerd. Een recordaantal van 337 donateurs heeft een bijdrage geleverd. Daarmee komt de campagne “houd hard//hoofd hard” ten einde.
Het tijdschrift, dat sinds 2009 bestaat, werkt volledig met vrijwilligers. Nu willen ze de omslag naar professionalisering maken. “Het was vaak op je kamer een stuk schrijven. Daar willen we verandering in brengen met journalistieke series, reportages en portretten”, zegt Lemm. “Daarnaast willen we artistiek meer eigen creaties maken, de website vernieuwen en feesten geven. Het is belangrijk dat we de community betrekken.”
Door de campagne is het tijdschrift, dat zich voornamelijk op de intellectuele twintiger richt, erachter gekomen dat het een trouwe achterban heeft. “Daar willen we in de toekomst meer mee doen”, zegt Lemm. De redactie denkt aan een ledensysteem, zoals de website Subbacultcha! dat heeft. Daarbij storten leden maandelijks een klein bedrag en hebben ze gratis toegang tot feesten die hard//hoofd wil organiseren.
Twee maanden geleden begon hard//hoofd met acties om geld op te halen. Op de website www.voordekunst.nl startte hard//hoofd in november een project. Het streven was om 30.000 euro op te halen. Als er minder dan 80% bereikt werd zou al het geld worden teruggestort naar de donateurs. Eind vorige week had hard//hoofd dat percentage gehaald.
Aanvankelijk stroomde er weinig geld binnen. “Dat viel me tegen”, zegt hoofdredacteur Lemm. “Ik dacht nog: jullie geven niks terug, ondankbare honden!” Halverwege de campagne kwam daar verandering in. Naast de reguliere donaties, waar giften tegenover werden gesteld, zette hard//hoofd een groot aantal andere acties op om aan geld te komen. Zo was er een benefietdiner, een oud-en-nieuwfeest en een veiling.
“De veiling was een keerpunt in de campagne”, aldus Lemm. Op de veiling kon onder andere geboden worden op een foto van de borsten van schrijfster Alma Matthijssen, de eerste gitaar van Henny Vrienten van de band Doe Maar en een persoonlijke blogcursus van Ernst-Jan Pfauth, auteur van Sex, Blogs & Rock-‘n-Roll. Uiteindelijk bracht een Russisch diner verzorgd door journalist Jelle Brandt Corstius met ongeveer 1100 euro het meest op.