Amsterdam, 15 feb – De gemeente Amsterdam besteedde de afgelopen jaren zeven miljoen euro aan de imagocampagne ‘I amsterdam’, terwijl niemand weet of het werkt. Dat blijkt uit onderzoek van NAP.
De campagne I amsterdam is in 2004 opgezet door de organisatie Amsterdam Partners om meer expats, toeristen en buitenlandse investeerders naar Amsterdam te trekken. Nu pas denkt de gemeente na over een goed instrument om de effectiviteit te meten. Tot die tijd werd gebruik gemaakt van onder meer internationale vergelijkingslijstjes en niet representatief onderzoek.
Bij de lancering van de slogan waren de twee belangrijkste doelstellingen de terugkeer van Amsterdam in de top 5 van de internationale lijstjes van beste steden en een verhoogde naamsbekendheid van het merk ‘I amsterdam’. Uit een rapport van onderzoeksburo Cushman & Wakefield blijkt dat het na zes jaar niet is gelukt om in een van de top 5 lijstjes te komen en wordt ‘I amsterdam’ niet genoemd als internationale bedrijven gevraagd wordt een voorbeeld te geven van stadspromotie.
Amsterdam Partners schrijft in haar jaarverslag dat de naamsbekendheid van het merk I amsterdam onder expats, buitenlandse investeerders en toeristen wel degelijk groot is. Maar dat is gebaseerd op een niet-openbaar rapport dat volgens de onderzoekers ervan niet representatief is en waarbij tenminste 20 procent van de respondenten op de website van I amsterdam zelf is geworven. Dit jaarverslag vormt onder andere de basis voor de subsidieverstrekking van de gemeente.
Volgens wethouder Gehrels (Economische Zaken, PvdA) is de campagne wel degelijk succesvol: “De I amsterdam letters zijn niet meer weg te denken uit het vakantiealbum van mensen die de stad hebben bezocht en het was de beste Europese campagne van de afgelopen tien jaar”. De bronnen waarop die laatste uitspraak gebaseerd is, zijn niet bekend.
De wethouder geeft toe dat ‘de doelen nog niet concreet genoeg en lang niet altijd goed meetbaar’ waren. Dat is de reden waarom er nu gewerkt wordt aan een nieuw meetinstrument, waarin het komende jaar 90.000 euro extra wordt geïnvesteerd. “De citymarketingorganisaties spreken dan bijvoorbeeld met elkaar af: we gaan dit jaar zoveel nieuwe buitenlandse bedrijven naar de stad halen.”
Sebastian Capel (D66) is sceptisch: “Meten is belangrijk. Maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe er nu wel goed gemeten zou worden”. Ook Laurens Ivens (SP) vindt de hele camapagne verspild geld: “Je zult nooit objectief kunnen meten of het geld zich terugverdient. Ik denk dat we veel beter af zouden zijn als we het allemaal niet zouden doen.” Volgens hem gaat er bovendien nog meer publiek geld via omwegen naar Amsterdam Partners dan het lijkt. Amsterdam partners wordt bijvoorbeeld gesponsord door het publiek gefinancierde vervoersbedrijf GVB. “Dat is bizar! We moeten onszelf niet langer voor de gek houden.”
Lees ook ‘De onmogelijke zoektocht naar de resultaten van I amsterdam’