Kinderen ondernemen, niet alleen op Koninginnedag

Tom Rovers leert, samen met jeugdvriend en zakelijk partner Thomas Meddens, kinderen ondernemen. Het duo runt het bedrijf Tom & Thomas.

Amsterdam, 9 feb – Tom Rovers (26) woont samen met een vriend in een ruim appartement in Amsterdam Oud-West. Gekleed in een nette spijkerbroek en overhemd vertelt hij aan zijn grote keukentafel enthousiast waarom hij samen met Thomas Meddens (26) tweeënhalf jaar geleden het bedrijf Tom & Thomas begon.

Makkelijk
“Thomas en ik hebben eerder een internetbedrijfje gehad, voor de internetbubbel in 2000. Dat liep heel goed, we verdienden denk ik meer dan onze ouders, die niet slecht verdienen. Toen dat stopte, omdat we gingen studeren in verschillende steden, wilden we een nieuw bedrijf beginnen op het internet. Iets waarmee we mensen konden leren ondernemen. Ik heb Media en Cultuur gestudeerd en werk als bedrijfsadviseur bij Sparked en Thomas is leraar op de International School Hilversum, dus we wilden wat doen voor mensen die er minder vanaf wisten dan wij. We dachten eigenlijk meteen aan kinderen.”

“Wij doen dit werk nu ongeveer een dag in de week,  naast onze vaste baan. Daardoor blijft het ook leuk.” Grijzend: “Het gave is dat ik door Tom & Thomas nu gewoon kan zeggen dat ik directeur ben.”

“Kinderen zijn gewend om met Koninginnedag heel vindingrijk geld te verdienen. Wij leren kinderen dat ondernemen altijd kan, ook als het geen Koninginnedag is. Kinderen denken vaak dat je iets moet verkopen, maar je kan ook een service verlenen of kennis aanbieden. Het belangrijkste is dat we ze leren om samen te werken als ondernemer. Als je iets goed kan, zoals websites bouwen, kan je dat aan iemand aanbieden. Of andersom.”

“Een voorbeeld van een tip die we geven aan kinderen is dat je je onderneming aan het weer kan aanpassen. Als het zomer is verkoop dan ijsjes, als het winter is mutsen en handschoenen en als het regent paraplu’s. Een goed voorbeeld is Jip Maathuis, een jongen van 14 jaar, die online meer dan 10.000 chocoladeletters verkocht met sinterklaas. Een deel van zijn opbrengst ging naar een goed doel. Hij sprak zelfs als jonge, succesvolle ondernemer op TEDxYouth.”

Concurrentie
“Toen wij begonnen was het idee om kinderen te leren ondernemen veel minder bekend dan nu. Nu heb je meer initiatieven die zich hiermee bezighouden en lesmateriaal aanbieden aan scholen. Wat ons onderscheid van de concurrentie, die bijna allemaal stichtingen zijn, is dat Tom & Thomas educatief én commercieel is. Wij hebben er voor gekozen om echt ondernemer te zijn. Als onderneming, met een winstdoelstelling, kan je kinderen meer leren over ondernemen. Dat vinden wij beter passen. ”

“Ik zeg geen dingen meer over onze omzet in de media. Dat is heel vervelend. Als je dat wel doet, word je daar op aangesproken. Het bepaalt de manier waarop mensen naar je bedrijf kijken. Soms is het label positief en soms negatief. Dat heeft denk ik te maken met het feit dat we zowel educatief als commercieel zijn. In ieder geval hebben we ervoor gekozen om geen reclame of sponsoring op onze website te zetten. Reclame, zoals pop-ups, is vaak vervelend en bovendien moet je daar ook mee oppassen als je doelgroep kinderen tussen de acht en veertien jaar zijn.”

Ernst, Bobbie en de rest
“De website van Tom & Thomas is kleurrijk, overzichtelijk en expres heel visueel ingesteld. Het houdt kinderen die willen ondernemen op de hoogte van de laatste nieuwtjes en is tevens een vraagbaak. De taal is heel makkelijk voor mensen die niet thuis zijn in het ondernemersjargon, zoals ‘businessplan’ of ‘meerwaarde’. Daarom zijn bezoekers van onze site niet alleen kinderen, maar ook volwassenen.”

Het getekende logo van Tom & Thomas moet de twee, zeer verschillende ondernemers zelf voorstellen. Rovers heeft kort, donker haar en krullen, Meddens heeft lang, blond haar. Naast deze uiterlijke verschillen heeft het duo als inspiratiebron ook de twee typetjes van het kindertelevisieprogramma Ernst, Bobbie en de rest.

“Ik ben zoals Ernst het verstandige, serieuze type. Thomas lijkt meer op Bobbie en is impulsiever en flamboyanter. Daar hebben we echt over nagedacht. Ik draag daarom meestal een pak met stropdas en Thomas is meer de hippie-ondernemer, met langer haar en casual kleding. Het is ook goed om van elkaar te verschillen. Ik las ooit eens dat een ondernemer zei: ‘Als er twee mensen in een bedrijven hetzelfde zijn, dan is er een overbodig.’”