Adverteren via sociale websites wordt onder bedrijven steeds populairder. Dankzij websites als Facebook en Twitter gaat de door de crisis ingezakte reclamemarkt zich dit jaar weer herstellen, voorspelt adviesbureau PriceWaterhouseCoopers (PWC). Maar over de effectiviteit van reclame via deze media zijn de meningen verdeeld.
Amsterdam, 19 jan – Het lijkt beter te gaan met de reclamewereld. “We zien dat de markt zich langzaam weer herstelt”, zegt Marieke van der Donk, bestuurder van PWC. In 2009 en 2010 liepen de advertentie-uitgaven sterk achteruit als gevolg van de economische crisis. Het adviesbureau voorspelt in het onderzoek ‘Entertainment en Mediaoutlook 2010-2014’, in opdracht van bedrijven uit de reclamesector zelf, dat daar dit jaar langzaam verandering in zal komen.
De snelste groei voorziet PWC in online reclame. “We zien een enorme verschuiving richting het internet. Bedrijven gaan steeds meer gebruik maken van sociale netwerken als een manier om in direct contact te komen met hun doelgroep”, aldus Van der Donk. PWC voorspelt dat in de komende jaren de televisie zal worden ingehaald door het internet als grootste advertentiemedium. Sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn winnen bij veel adverteerders daarmee snel aan populariteit.
Prikkelen
“De aandacht voor online media is bij onze klanten in de afgelopen vijf jaar ruim verdubbeld”, vertelt Jos Ahlers, directeur strategie bij Beyenmeyer. Het Amsterdamse reclamebureau is onder meer verantwoordelijk voor de reclamecampagnes van Iamsterdam. De nieuwe nadruk op online campagnes komt volgens Ahlers deels voort uit de economische crisis. “Bedrijven hebben door de crisis geleerd hun geld efficiënter in te zetten wat betreft reclame. Vroeger draaide het bij bedrijven allemaal om het neerzetten van een imago, vertelt hij. “Dat ging voornamelijk via de televisie. Nu moeten mensen juist direct geprikkeld worden, daar lenen sociale media zich veel meer voor.”
Veel adverteerders zien het direct benaderen van consumenten via websites als Facebook en LinkedIn dan ook als een kans, maar volgens Ahlers heeft niet iedereen een even reëel beeld. “Veel klanten denken dat, omdat het gratis websites zijn, het adverteren hierop ook een stuk goedkoper is. Ze realiseren zich alleen niet hoeveel tijd er gaat zitten in een campagne op bijvoorbeeld een site als Twitter. Iemand moet daar continu mee bezig zijn. Je staat in direct contact met je klanten, niet reageren is dan geen optie.” Adverteren via sociale media is volgens Ahlers dan ook zeer tijdrovend. “En zeker niet gratis.”
Een hype
Reclamehistoricus – tevens docent Algemene Cultuurwetenschapen aan de Vrije Universiteit – Wilbert Scheurs typeert de opkomende populariteit van sociale media in de reclamewereld als een hype. “Sociale websites zijn in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Je ziet dat mensen bang zijn om de boot te missen. Je moet toch allemaal meedoen en meegaan met de tijd, anders is dat slecht voor je imago.” Zelf is Scheurs vooralsnog sceptisch. “Bedrijven zullen altijd blijven proberen grote groepen te bereiken. Dan is het bereik van sociale websites, in vergelijking met dat van traditionele media zoals de televisie, gewoonweg te beperkt.”
Een recent onderzoek door TNS Europe onder ruim zevenduizend consumenten, onderbouwt dit. Hierin zei 80 procent van de ondervraagden zich televisiereclames uit de afgelopen dertig dagen te herinneren. Daartegenover herinnerde slechts 26 procent zich reclames via forums en blogs. Het onderzoek concludeert dat in vergelijking met online reclames, reclames via traditionele media effectiever blijken in het overhalen van de Europese consument.
Scheurs: “Uiteindelijk gaat reclame erom dat je de massa bereikt. Als je campagne gefocust is op websites als Facebook of Twitter, moet je toch wel heel inventief zijn om dit te voor elkaar te krijgen. Ik zou het persoonlijk geweldig vinden als ik duizend volgers heb op Twitter, maar voor een bedrijf is zo’n bereik peanuts.”
In 2009 daalden de totale advertentie-uitgaven in alle Nederlandse media met 61 miljoen euro naar 3,55 miljard euro: een daling van 14,7 procent in vergelijking met 2008. In 2010 liepen de advertentie-uitgaven verder terug tot 3,47 miljard. PWC voorspelt dat er in 2011 voor 3,51 miljard euro zal worden geadverteerd; een groei van 1,3 procent. De snelste groei zal plaatsvinden in online reclames. Bron: ‘Entertainment en Mediaoutlook 2010-2014’, PriceWaterhouseCooper.