Amsterdam, 14 jan – Kunstwerken van Peter Vial staan al vanaf afgelopen maandag klaar om aan het publiek te worden gepresenteerd. De avond voor de opening van de expositie hoeft de fysiotherapeut, medewerker van de afdeling jeugdbescherming en kunstenaar alleen nog de naamboordjes klaar te zetten.
Schilderijen, beelden en mozaïek
Aan de witte muren van het niet al te grote lokaal van het informatiecentrum hangen twaalf schilderijen en één mozaïek. Bij de ingang staan twee betonnen beelden die met mozaïek zijn afgewerkt. Peter Vial werkt drie dagen per week bij BJAA, andere dagen is hij kunstenaar. Samen met zijn vrouw Anouk Sluijmers vormen ze ‘DuoKunst’: zij maakt mozaïeken, hij schildert voornamelijk en maakt beelden van gasbeton die hij met mozaïek afwerkt.
In deze expositie draait het om zijn verhaal over Bureau Jeugdzorg in kleuren en silhouetten. Op een doek van één vierkante meter is een chaos van kleuren te zien. In een grote golfbeweging lopen groen en blauw in geel over, linksboven spat een rode vlek. Het schilderij ‘Top Down’ weerspiegelt Vial’s idee over het bestuur van de organisatie: ‘In deze roerige tijd neemt het bestuur een besluit en dropt deze binnen de organisatie van boven naar beneden. Het brengt veel onrust met zich mee, er ontstaan scheurtjes in het systeem.’
Jeugdzorg positief in het nieuws door kunst
Dit is voor Vial niet de eerste, maar wel een hele belangrijke tentoonstelling. ‘Vorig jaar heb ik aan Erik Gerritsen (bestuursvoorzitter van Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam) verteld dat het mij leuk leek om mijn ervaring binnen het Bureau op het doek te zetten en een expositie te houden. Ook om onze organisatie op een andere manier in het nieuws te brengen. Als wij in het nieuws komen dan is dat omdat iets niet goed is gegaan, maar er wordt hier met alle betrokkenheid hard gewerkt om kwetsbare kinderen veilig te stellen. Sinds afgelopen zomer hebben wij geen wachtlijsten meer en er is een reorganisatie gepland om nog efficiënter te werken.’ De kunstenaar beeldt deze veranderingen in zijn schilderij ‘Transformation’ af. Groene bloemetjes, die uit de zwarte barsten op lila achtergrond komen.
‘In 2007 ben ik serieus begonnen met schilderen. Ik heb alles zelf geleerd, zonder cursussen of kunstacademie. Als ik wist wat ik nu weet, had ik wel een opleiding gedaan toen ik nog jong was, maar nu heb ik daar geen behoefte aan. Ik kies voor abstracte kunst omdat het dichter bij mij ligt. Ik schilder vanuit mijn hoofd, hart, buik en gevoel.’
Peter werkt met techniek ‘nat op nat’: hij laat verf niet helemaal opdrogen en brengt kleuren over elkaar heen aan. Dan gaan kleuren ‘met elkaar praten’, aldus Peter. ‘Ik heb altijd van te voren een idee wat ik ga schilderen, maar door ‘pratende kleuren’ kunnen op het doek alsnog mooie onverwachte dingen ontstaan.’Daarnaast gebruikt hij lakverf, mozaïeksteentjes en verschillende technieken om zijn schilderijen een bepaalde structuur te geven.
Reorganisatie in beeld
Bestuursvoorzitter van BJAA, Erik Gerritsen, kijkt je vrolijk aan vanaf het schilderij ‘Heavy Sudoku’, waar op een grijze achtergrond een scheve sudokupuzzel is afgebeeld met daarin lettertjes en logo’s van het Bureau. Hij zal de puzzel over de toekomst van het Bureau moeten oplossen. In de tijd van crisis en bezuinigingen is het nog niet duidelijk of het Bureau Jeugdzorg blijft bestaan. Het kan zo zijn dat alle werkzaamheden behalve jeugdbescherming bij Ouder- en kindcentra worden ondergebracht. ‘Dit portret heb ik niet zelf geschilderd’, licht Peter meteen toe. ‘Ik maak een serie samen met kunstenaar Douwe Feenstra: hij schildert gezichten, en ik alles daaromheen.’
Een van de oplossingen van de problemen van Bureau Jeugdzorg ligt volgens Peter Vial redelijk voor de hand: ‘binnen het vierkant’. Dat is te zien op het schilderij ‘In And Out Frame’, waar op een heftige grijs-zwart-rood-witte achtergrond een klein vierkant is getekend. ‘Dit vierkant staat voor organisatie in het geheel en voor elk deel daarvan afzonderlijk. De overheersend rode kleur op het schilderij staat voor het bloed dat onstaat bij de snijdende bezuiningen, maar waar tegelijkertijd nieuw leven uit voortvloeit.