Twee branches slaan de handen ineen tijdens de Amsterdam International Fashion Week. Autofabrikant Volvo en de Scandinavische modeontwerpster Camilla Norrback hopen van elkaar te profiteren tijdens een modeshow in de Westergasfabriek.
Amsterdam – Recht voor de ingang van de Westergasfabriek staat een auto geparkeerd. Een brave gezinsauto, die je zo op een camping in Frankrijk ziet staan. Maar kennelijk hebben de bezoekers van de Amsterdam International Fashion Week iets anders aan hun hoofd dan mijmeren over vakanties met de kinderen. Ze keuren de auto geen blik waardig terwijl ze op hun 16 centimeter hoge hakken de zaal in rennen. Op de zijkant van de auto staat in sierlijke witte letters ‘Volvo loves Fashion’ .
Het valt moeilijk te negeren dat het automerk Volvo deze avond heeft gesponsord. Bij loungebanken hangen grote posters met modellen in kleding van Norrback poserend naast een Volvo C30, bij de garderobe hangt een Zweedse vlag en er worden Zweedse gehaktballetje uitgedeeld. “Mensen denken bij Volvo vaak aan stationcar, hoekig, kinderen achterin en een labrador erbij. Maar dat is allang niet meer zo, ons design is tegenwoordig ontzettend dynamisch. Dat is de reden dat we onze naam willen verbinden aan fashion,” meldt marketingmanager Volvo Nederland Femke Bruggeman. “En dan het liefst Scandinavische mode, dat is tegenwoordig natuurlijk heel erg hot.”
Binnen wacht het modepubliek op de show van de trendy Zweedse ontwerpster Camilla Norrback. Ze zijn gekomen om de kleding te bekijken die volgende winter in de winkels zal hangen. Bekenden worden gespot en luchtkussen uitgedeeld. Het publiek is mooi, jong en vooral perfect gestileerd. Schuine hoedjes, strakke jurken, hoge hakken, rode lippen.
Aan weerskanten van de spierwitte catwalk staan banken die omhoog lopen als in een amfitheater. De zaal is vol, helemaal bovenin moeten mensen staan. Op de eerste rij zitten de hoofdredacteuren van glossy’s als Elle, Marie Claire en Grazia. Ze hebben hun zakelijke gezicht opgezet en kijken ongeduldig. Laat de show maar beginnen. Dan lopen de eerste modellen op een romantisch, bijna kinderlijk deuntje de catwalk op. De kleding is een mix van lieve breisels en simpele, draagbare kledingstukken met scherpe lijnen.
Een show geven op de Amsterdam International Fashion Week kost 15.000 euro. Dan heb je als modemerk nog niet veel. De modellen moeten worden betaald, de styliste en het PR bureau zijn ook niet gratis. Hoeveel Volvo in totaal heeft betaald voor de modeshow, weet Bruggeman niet. “De show op Fashion week heeft een vaste prijs. Maar er zijn zoveel bijkomende kosten. We hebben vooraf nog een diner georganiseerd voor onze klanten en de pers, en we laten een Volvo C30 rondrijden als shuttleservice. Wat het allemaal exact kost weet ik echt niet.”
Maria Sundvik, de rechterhand van ontwerpster Camilla Norrback is gelukkig over de samenwerking met het automerk. “Door Volvo hebben wij voor het eerst zo een grote show kunnen geven buiten Zweden. Zij hebben het financieel mogelijk gemaakt dat wij op Fashion Week staan.” Sundvik ziet het niet als een probleem dat Camilla Norrback en Volvo nu met elkaar geassocieerd worden. “Ik snap dat Volvo op deze manier een brug wil slaan naar de wat meer coole, design kant. Als mensen nu bij Volvo ook denken Norrback en omgekeerd, is dat prima wat mij betreft. ”
Ook Bruggeman kijkt tevreden. “We hebben hopelijk vanavond eens laten zien dat Volvo een merk is dat heel goed samengaat met fashion. Al met al is het een heel mooi decor voor onze nieuwe Volvo C30.”