In oktober van vorig jaar besloot de gemeente Amsterdam de vergunning van woningbemiddelaar DirectWonen niet te verlengen. Het bedrijf zou stelselmatig de gemeentelijke regels overtreden.
Amsterdam – Te hoge huurprijzen, het onderhuren van sociale huurwoningen, en het aanbieden van woningen zonder schriftelijke toestemming van de eigenaar. Huurwoningbemiddelaar DirectWonen zou zich er volgens de gemeente Amsterdam schuldig aan maken. Daarom besloot de hoofdstad om de vergunning van de bemiddelaar niet te verlengen.
Een besluit waar DirectWonen het niet mee eens is. “Wij zijn van mening dat we niets verkeerd hebben gedaan. De discussie gaat nu over de hoogte van huurprijzen”, aldus directrice Yvonne Swaans. Het bedrijf spande een rechtszaak aan om het besluit van de gemeente aan te vechten. De rechtszaak zou gisteren plaats vinden maar de rechtbank besloot het uit te stellen. “De zaak is dusdanig complex dat meerdere rechters een oordeel moeten vellen”, aldus Swaans.
Controle
Gaby Pian (24) schreef zich in bij DirectWonen in Amsterdam. Binnen korte tijd bood de woningbemiddelaar haar een appartement aan in de Jordaan. Vijf dagen voor ze zou verhuizen, bleek dat de eigenaar van het pand het huurcontract niet had ondertekend. “Ik had inmiddels mijn huidige woning al opgezegd, dus dat was stressen. DirectWonen heeft me gelijk een andere woning aangeboden in Westerpark. Dat appartement zag er niet uit, maar ik moest toch wat. Anders stond ik op straat.”
Toen Pian zich bij de gemeente als huurder wilde inschrijven, bleek dat er al iemand op haar adres woonde. “Het werd illegaal onderverhuurd. En dat had DirectWonen moeten controleren”, aldus Pian. Ook betaalde ze een huurprijs van 850 euro inclusief per maand, terwijl het pand volgens de gemeente maar 500 euro zou moeten kosten. “Het is heel vervelend gelopen, eigenlijk vooral met de ondersteuning die je verwacht van een verhuurmaatschappij. We zijn gewoon aan ons lot overgelaten, en moesten het maar uitvechten met de eigenaar.”
Ramón Donicie van het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag bevestigt dit. “Een bemiddelaar zoals DirectWonen zit tussen de huurder en verhuurder in. Zodra een overeenkomst gesloten is dan is het bemiddelingsbureau weg, en kan je niet meer bij ze aankloppen als je problemen hebt. DirectWonen is dan al gevlogen.”
Huurcommissie
Volgens DirectWonen directrice Yvonne Swaans is dit de rol van een bemiddelaar. “Wij doen ons werk en brengen huurder en verhuurder bij elkaar, zorgen dat er een schriftelijke huurovereenkomst ligt waarbij de rechten en plichten van beide partijen gewaarborgd zijn. De twee partijen moeten het daarna samen doen.” Bij conflicten kan DirectWonen huurders en verhuurders wel informeren over eventuele stappen die ze kunnen nemen.
De directrice ontkent dat het bedrijf te hoge huren zou vragen voor woningen. “Een bemiddelaar bepaalt niet de hoogte van de huurprijzen, dat doet de verhuurder. Daarna heb je te maken met een huurder die de prijs kan accepteren of niet. Beide partijen kunnen samen overeenkomen welke huurprijs uiteindelijk in het contract komt te staan.” Bovendien kunnen huurders volgens DirectWonen binnen zes maanden na verhuur naar de huurcommissie stappen. Die berekent via een puntentellingsysteem hoeveel huur voor een woning betaald zou moeten worden.
Verhuurder
Annemarie Jongejan (33) verhuurde haar koopwoning via DirectWonen. “Ze stelden een huurprijs vast die vrij fiks was. Daar heb ik wel vragen over gesteld, maar volgens hun kon het wel. Ze hebben de suggestie gewekt dat het allemaal koek en ei was.” Toch stapten de huurders van de woning van Jongejan naar de huurcommissie. Die bepaalde dat maandenlang te veel huur voor de woning was gevraagd. “We hebben best veel geld moeten terugbetalen aan de huurders”, aldus Jongejan.
Volgens Jongejan is ze door de bemiddelaar onvoldoende gewezen op de risico’s van het verhuren van een woning. “Als je met een bureau in zee gaat, waarvan de directrice ondernemer van het jaar is geweest, heb je het idee dat je safe zit en het spel volgens de regels speelt. Achteraf blijkt dat dat niet het geval is geweest.”
Topje van de ijsberg
Bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag zijn volgens Donicie tientallen klachten over DirectWonen binnengekomen. “Het is niet zo dat andere bemiddelaars zo braaf zijn. Het lijkt er op dat Direct Wonen, als één van de grootste bemiddelaars, door de gemeente wordt gebruikt om een voorbeeld te stellen. Ik denk dat dit nog maar het topje van de ijsberg is”.
Reacties zijn gesloten