Amsterdam – Het eerste weekend dat discriminatie in de Amsterdamse horeca via een sms’je kan worden gemeld, was een succes. Dat zeggen de gemeente Amsterdam en het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA). “Normaal krijgen we ongeveer één klacht per week, nu waren het vijftien meldingen in een weekend,” zegt Jessica Silversmith van de MDRA.
De sms-dienst werd afgelopen vrijdag gelanceerd door de gemeente Amsterdam. Jongeren kunnen KLACHT 020 sms’en naar 3669 als zij vinden dat zij onterecht of om onduidelijke reden worden geweigerd aan de deur van een discotheek of bar. MDRA belt de jongeren dan binnen drie dagen terug om te kijken of de klacht gegrond is.
Negen van de vijftien sms’jes die afgelopen weekend binnenkwamen, zijn volgens een woordvoerder van de gemeente gegrond. Het MDRA kijkt nu of zij aangifte gaat doen tegen de desbetreffende clubs. Vijf van de niet gegronde sms’jes waren van dezelfde persoon afkomstig. Volgens Silversmith was de afzender zo dronken toen hij de sms’jes verstuurde, dat hij zich maandag niet meer kon herinneren waar hij geweigerd was.
Met de sms-dienst wil de gemeente Amsterdam het melden van discriminatie in de horeca laagdrempeliger maken. Volgens de gemeente zeggen veel jongeren dat ze geweigerd worden bij clubs, maar melden dit niet bij het MDRA.