“Een vrachtwagenchauffeur heeft geen hobby’s”. Op een werkweek van maar 48 uur zitten zij dan ook niet te wachten.
Amsterdam – Vrachtwagenchauffeurs wacht in maart dit jaar een moeilijke stap. Nederlandse werknemers mogen vanaf dat moment niet langer dan 48 uur per week werken. “Dat zou betekenen dat ik maar twee ritten per week kan maken,” moppert Piet (58), die werkzaam is bij een Amsterdams transportbedrijf. “Ik rij veel naar Duitsland en dan zit je zo aan die achtenveertig uur. Dan heb ik wel meer vrije tijd, maar zit ik drie dagen in de week stil. Dat is leuk als je hobby’s hebt, maar een vrachtwagenchauffeur is altijd onderweg dus die heeft geen hobby’s.”
Omdat de transportsector zich in 2007 niet per direct kon aanpassen aan de nieuwe Europese wetgeving, werd er in Nederland een overgangsregeling ingevoerd. De transportbranche kreeg tot 1 april 2011 de tijd om aan de Europese Richtlijn te voldoen. Waarom dan ineens de datum een jaar vervroegd?
“Het is een misvatting dat de regeling vervroegd is doorgevoerd,” zegt woordvoerder Robert Portier van Transport en Logistiek Nederland (TLN), de organisatie die opkomt voor de belangen van het Nederlandse beroepsgoederenvervoer over de weg. “Vorig jaar zei de Europese Commissie dat Nederland geen recht heeft op een uitzonderingspositie. In feite meldde de commissie dat er afspraken zijn gemaakt die uitgevoerd moeten worden.” Portier is niet van mening dat werkgevers door het opheffen van de overgangsregeling in grote problemen komen. “Als je dit vier jaar lang ziet aankomen, kan je niet zeggen dat het je overvalt. Wel hadden veel mensen gerekend op dat extra jaar, dus wij zouden het toch fijn vinden als er nog iets verzonnen kan worden waardoor ze daar geen last van krijgen. Het is lastig om iets te vinden dat voor iedereen werkt. Regels zijn regels en je hebt je er maar aan te houden.”
Vrachtwagenchauffeur Piet gelooft niet dat de 48-urige werkweek kan worden doorgevoerd. “Kijk, die ambtenaren vinden veertig uur werken wel genoeg. Maar ik heb een leuk hoekhuisje gekocht en dat kan ik met veertig uur in de week niet betalen. Dan moet ik een flatje gaan zoeken. Het gaat echt alleen maar nadelen opleveren. Nou ja, ze doen het natuurlijk voor de veiligheid. Als er een ongeluk gebeurt met een vrachtwagen dan is de schade altijd zo groot dat ze dat liever voorkomen.” De rij- en rusttijdenverordening die op 11 april 2007 werd ingevoerd, bepaalt hoeveel uur vrachtwagenchauffeurs per dag minstens stil moeten staan. Daar kregen de chauffeurs al onregelmatigere werkdagen van. “Kijk, als je thuis bent, dan kan je altijd nog zeggen, ik ga een deur verven of je gaat een boodschapje doen of je vrouw pesten. Als je onderweg bent dan sta je daar met je ziel onder je arm op een verlaten parkeerplaats.”
Bestuurder van FNV Bondgenoten Huub van den Dungen liet weten dat ze “de 48-urige werkweek allang hadden moeten invoeren”, maar pleit voor een compensatie van het inkomensverschil. Op 21 januari worden de cao-onderhandelingen voor de vervoers- en transportbranche hervat. De FNV wil dan onder meer opkomen voor het welzijn van een vrachtwagenchauffeur.
“Een chauffeurs welzijn is werken,” zegt Piet. “Dat is misschien gek, maar het is toch een hobby van je. Je gaat voor je lol met je auto in de file zitten bij wijze van spreken. Maar ja, dat kan je iemand anders niet aan zijn verstand brengen.”