De gemeente Amsterdam, het Rijk en private investeerders zijn het nog altijd niet eens over de uitvoering van het dokmodel, het plan om de A10 en de spoorlijnen rondom de Zuidas ondergronds te maken. Het plan ligt voorlopig stil. Hierdoor loopt nu ook de bouw van het Bosch-kantoor vertraging op.
AMSTERDAM, 20 feb. Volgens de planning had er nu begonnen moeten worden met de bouw van het kantoor van architect Bosch op de Zuidas. Maar de plannen zijn op de lange baan geschoven. Volgens de ontwikkelaars is het te duur om het kantoor om de spoorlijn heen te bouwen, nu het ondergrondse dokmodel weer ter discussie staat.
Op de geplande locatie naast de Van Egeraat-toren, loopt nu nog het spoor van tram 5 en metro 51. De gemeente wil dit spoor ondergronds maken, samen met de A10 en de andere spoorlijnen rondom de Zuidas, het zogenaamde dokmodel. Hoewel de besluitvorming en financiering van het dokmodel eind vorig jaar al rond had moeten zijn, zijn de overheid en private investeerders er nog steeds niet uit. De spoorlijn blijft voorlopig liggen, waardoor de ontwikkelaars het Bosch-ontwerp nu mogelijk gaan vervangen voor een kleiner ontwerp dat niet tot over de spoorlijn komt.
Het gebouw is onderdeel van het Mahler 4-project op de Zuidas van projectontwikkelaars ING Real Estate, Fortis Vastgoed en G&S Vastgoed. Eerder bouwden zij onder meer “The Rock” van architect Van Egeraat, Vinoly en de ITO-toren op de Zuidas. Volgens de planning had het Bosch-kantoor, met in totaal twaalfduizend vierkante meter kantoorruimte, in 2010 klaar moeten zijn voor huurders.
In het originele ontwerp van het Bosch-kantoor was er ruimte vrijgelaten voor het spoor, waardoor de tram en metro gewoon konden blijven rijden. Achteraf bleek dit ontwerp te kostbaar, waardoor de ontwikkelaars voor een keuze stonden: hopen dat het dokmodel snel gerealiseerd zou worden zodat het Bosch-gebouw zonder de dure aanpassingen gebouwd kon worden, of het hele ontwerp loslaten en iets anders met de grond gaan doen. De laatste optie lijkt volgens Jeroen Jansen van G&S Vastgoed op dit moment nog de enige mogelijkheid. ´Gezien de trage besluitvorming is er een grote kans dat dit ontwerp niet gerealiseerd gaat worden´.
De besluitvorming en financiering van het dokmodel kwam eind vorig jaar niet rond, omdat enkele privé investeerders zich terugtrokken, waardoor een grote last bij de gemeente en het Rijk kwam te liggen. Volgens Frederijk Haantjes, woordvoerder van de Zuidas, is het wachten nu op de bevindingen van Jan Willem Oosterwijk. Deze voormalige secretaris-generaal van Economische Zaken is door het Rijk aangesteld om te overleggen met de gemeente Amsterdam en andere betrokken partijen over de financiering en de uitvoering van het dokmodel. Volgens Haantjes zal Oosterwijk begin mei met zijn eerste conclusies komen. ‘Dan hebben we wat meer duidelijkheid hoe het verder zal gaan met het dokmodel.’
In de tussentijd blijft de grond onbenut, maar dat kost de ontwikkelaars verder niets, stelt Jansen. ‘Mahler 4 heeft de grond gereserveerd bij de gemeente, die daar nu nog eigenaar van is. Zolang wij niets met de grond doen, betalen wij er ook niet voor.’ Jansen noemt het wel spijtig dat het ontwerp van Bosch Architects voorlopig in de ijskast verdwijnt, terwijl de ontwikkelaars er wel voor betaald hebben. ‘Er ligt al een parkeergarage onder het hele Mahler 4-terrein, waardoor het slechts een kwestie van omhoog bouwen is. De palen zitten al in de grond.’ Potentiële huurders hoeven volgens hem niet bang te zijn dat er straks te weinig kantoorruimte voor hen is op de Zuidas. ‘We gaan nu kijken of we een kleiner gebouw kunnen neerzetten dat niet over de trambaan gaat. Of misschien wordt het wel een andere locatie. Op de Zuidas is nog genoeg plek om een ander gebouw neer te zetten. Met dit soort dingen moet je nou eenmaal rekening houden. Het is het risico van het vak.’