AMSTERDAM – 17 feb. Kringloopbedrijf De Lokatie heeft in 2008 ongeveer 5 procent meer kopende klanten gehad ten gevolge van de economische crisis. Dat zegt bedrijfsleider Menno Hoekstra. Het bedrijf bezit twee van de negen kringloopwinkels in Amsterdam. Hoewel de verkoop toeneemt, loopt de kwaliteit van het aanbod terug.
De Lokatie verkoopt vooral meer kleding. ‘Mensen die minder te besteden hebben, kopen kleding nu eerder in de kringloopwinkel om geld te besparen’, zegt Hoekstra. De inkomsten van het kringloopbedrijf gaan niet omhoog door de grotere toestroom van klanten. Dat komt omdat de kwaliteit van de aangeleverde producten afneemt, waardoor er minder voor gevraagd kan worden. ‘Mensen blijven nu langer op dezelfde bank zitten’, zegt Hoekstra. ‘De banken die wij binnenkrijgen zijn daardoor ouder en zien er slechter uit.’
Harry Slotema, directeur van de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN), kan niet zeggen of de grotere toestroom van klanten in het hele beroepsveld te zien is. Bij de BKN zijn circa 220 kringloopbedrijven aangesloten. De officiële jaarcijfers van 2008 worden tussen mei en augustus verwacht. Dan kan pas met zekerheid gezegd worden of er inderdaad sprake is van een trend. ‘Uit contacten die ik heb met de kringloopbedrijven in Nederland, kan ik wel zeggen dat de verkoop niet is teruggelopen’, zegt Slotema.
Concurrentie van veilingwebsites zoals marktplaats.nl, verwacht Slotema niet. Hij erkent dat meer mensen hun spullen eerst op internet zullen proberen te verkopen. ‘Die ontwikkeling wordt vereffend door de groeiende aanlevering van producten ten gevolge van de vergrijzing’, zegt Slotema. ‘Er is een grotere groep oudere mensen. Na overlijden worden de spullen vaak naar de kringloopwinkel gebracht door de kinderen, omdat die alles al hebben.’