Uitzendbureaus worden geraakt door de kredietcrisis, maar sommige sectoren doen het juist goed.
AMSTERDAM, 6 feb. Uitzendorganisaties bieden volop callcenterwerk aan. Ook vacatures in de zorgsector zijn er nog ruimschoots. En voor secretaresses is er eveneens werk. Dat zeggen voorlichters van diverse landelijke uitzendorganisaties. Ondanks tegenvallende omzetcijfers van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) zijn er sectoren die het in crisistijden goed doen.
‘Callcenters doen het heel goed’, zegt Joost Ruempol, persvoorlichter bij uitzendbureau Randstad. ‘In deze tijden zijn er veel organisaties en financiële instellingen – met name banken en verzekeraars – die hun klanten telefonisch adviseren. Dat biedt mogelijkheden, bijvoorbeeld voor studenten die een bijbaan zoeken. Zij kunnen een opleidingstraject in, dat opleidt tot adviseur voor bijvoorbeeld hypotheken. Voor veel studenten economie of bedrijfskunde is zo’n bijbaan een aantrekkelijke optie.’
Niet alleen callcenters maken furore, ook in het onderwijs en in de zorg is er nog steeds vraag naar goed gekwalificeerd personeel. Volgens Ruempol gelden de trends landelijk. Voor Amsterdam geldt dat met name in de zakelijke dienstverlening veel vacatures openstaan.
Arwin van Wermeskerken, woordvoerder van uitzendbureau Tempo Team, spreekt eveneens van een ‘groot aanbod aan vacatures’ in de zorg. ‘Aan goed verpleegkundig personeel wás een groot tekort en dat is nog steeds niet opgelost.’
‘Geen enkele uitzendorganisatie ontkomt aan de crisis’, zegt ook Rinus Wittenberg, marketingmanager van Adecco, ‘maar nog steeds staan er ruim drieduizend vacatures op onze site’. Een vetpot is het in geen enkele sector, ‘maar voor bijvoorbeeld secretaresses geldt dat het vacature-aanbod iets ruimer is’.
Anneke van der Wilt, directeur marketing-communicatie van USG People, voegt toe dat ook in de juridische sector nog steeds vraag is naar personeel. Bij USG People
– wervings- en selectiebureau dat werkt met bureaus als Start, Creyf’s en Content – merkt Van der Wilt dat ook technisch specialisten nog steeds niet te vinden zijn. Het gaat dan om vaklui, ‘die een vak echt onder de knie hebben’. Wel is er sinds de crisis meer keuze voor werkgevers, op alle fronten, simpelweg omdat zich meer kandidaten aanmelden, op zoek naar een baan. Ook in minder populaire banen willen werkzoekenden toch aan de slag. ‘Mensen gaan op zoek naar veiligheid’.
‘Specialisten en bureaus in werving en selectie voelen de crisis later’, zegt Van der Wilt. Zij benadrukt dat het op dit moment vooral de algemene uitzenders zijn die last ondervinden van de crisis. ‘Hoe specifieker je als uitzendbureau bent, hoe minder je merkt.’ Van der Wilt weet ook dat headhunters ‘totaal géén problemen’ hebben. Immers, ‘goede mensen zijn altijd lastig te vinden’. Van der Wilt is optimistisch. ‘Nederland doet het nog relatief goed’, wat de uitzendbranche betreft. Zeker op lange termijn, zegt zij. ‘Hooguit vraag je je af hoe zwaar het op korte termijn gaat worden.’
Uit de omzetcijfers die ABU twee weken geleden presenteerde, bleek dat de omzet in de uitzendbranche vorig jaar met drie procent was afgenomen. Het aantal gewerkte uren was daardoor met gemiddeld zeven procent gedaald, ten opzichte van 2007. Volgens de getallen deden met name de medische en de administratieve sector het minder goed.