Creatieve oplossing voor parkeerprobleem

Het parkeerprobleem in Amsterdam is nijpend voor inwoners en bezoekers van de stad. Olof Lakmaker wil op zijn website parkeerplekken.nl actief gaan bemiddelen tussen mensen die een parkeerplaats zoeken en mensen die een plekje vrij hebben.

AMSTERDAM, 29 jan. Hij kan er nu nog niet van leven, maar Olof Lakmaker (43) denkt dat dit in de toekomst zal veranderen. Bijna vijf jaar geleden lanceerde hij de website parkeerplekken.nl. Tot op heden fungeert de site als virtuele handelsplaats waar vooral Amsterdammers kosteloos een parkeerplaats aanbieden of vragen. Lakmaker bemoeide zich tot nu toe niet met de handel zelf, maar wil daar nu verandering in brengen. ‘De bedoeling is dat wij als bedrijf actief gaan bemiddelen tussen aanbieders en vragers. Parkeerplaatsen worden nog veel te inefficiënt gebruikt. Iemand die in Amsterdam woont, maar daarbuiten werkt, is overdag weg met de auto. Dan staat zo’n plek dus de hele dag leeg, terwijl mensen van buiten de stad dan juist hun auto kwijt willen. Ik wil dit gaan matchen. Veel mensen verhuren hun vrije parkeerplaats niet omdat ze geen zin hebben in contact met de huurder, het opstellen van een contract of omdat zij bang zijn voor problemen. Ik wil nu die vrije plekken huren om ze vervolgens weer te verhuren aan geïnteresseerden. Zo hebben de eigenaren nergens last van.’ Lakmaker zal bemiddelingskosten voor zijn ‘match’ in rekening gaan brengen. Tot nu toe heeft hij alleen inkomsten uit commerciële advertenties op zijn website.

Lakmaker gelooft dat er een markt is voor zijn concept. ‘De eerste paar maanden na de lancering werden er ongeveer veertig advertenties geplaatst. Dat vond ik al heel wat. Maar met het jaarlijks stijgen van de parkeertarieven zag ik ook de populariteit van de website toenemen. Inmiddels zijn er meer dan vierduizend advertenties geplaatst, waarvan de meeste vraagadvertenties zijn. Niet alleen het aantal advertenties is toegenomen, ook de prijs van een plek is flink gestegen. Het begon met gemiddeld tweehonderd euro per maand voor een plek. Tegenwoordig wordt er voor een plaats in het centrum al snel 450 euro gevraagd. Er heeft wel eens een parkeerplaats te koop gestaan voor 180 duizend euro. Of de plek verkocht is weet ik niet, maar dat zal wel.’

Ook de plannen van de gemeente Amsterdam lijken het ondernemersconcept van Lakmaker niet in de weg te zitten. Met het huidige parkeerbeleid blijft de gemeente streven naar zo min mogelijk auto’s in de stad. Het tarief is jaarlijks met tien tot twintig cent verhoogd. Dit jaar is de prijs meer gestegen dan voorgaande jaren. Zo moet er in stadsdeel Oud-Zuid 1,80 euro meer betaald worden om de auto een uur te parkeren. Maar nu wil de gemeente ook de tarieven van de parkeergarages in Amsterdam gelijktrekken met de tarieven op straat. Dit betekent dat in de parkeergarages in het centrum straks ook vijf euro per uur moeten worden betaald. Daar komt bij dat medio 2009 de gemeente het betaald parkeren-gebied verder gaat uitbreiden met delen van IJburg en Amsterdam Zuidoost. Zelf verwacht Lakmaker dat door het gebrek aan parkeervergunningen Amsterdammers de weg naar zijn website steeds beter zullen vinden. ‘In Amsterdam Centrum is er nu al een wachtlijst van vier jaar. En daar wonen juist de mensen met hogere inkomens die erg gesteld zijn op hun auto. Zij zijn bereid flink te betalen voor een gehuurde plek.’

Lakmaker kwam in 2004 op het idee van de website door zijn eigen ervaring met het parkeerprobleem. ‘Het concept is echt ontstaan aan de keukentafel. Op dat moment woonde ik nog in Markenhoven, in het centrum. Bij de woningen zit een parkeergarage, maar lang niet alle bewoners maakten gebruik van hun plek. Sommige bewoners gingen dan briefjes ophangen in de garage met de vraag of iemand nog een parkeerplaats nodig had. Ik dacht meteen: dat moet efficiënter kunnen.’