Amsterdam met homo-VVV weer op de roze kaart

Amsterdam krijgt in februari de eerste officiële homo-VVV ter wereld. Initiatiefnemer Hans Verhoeven (44) vond het hoog tijd voor vernieuwing in gay-Amsterdam. ‘De stad zit op slot.’

AMSTERDAM, 14 jan. ‘De nieuwste gay-horecazaak in Amsterdam bestaat ook al weer tweeënhalf jaar. Die stilstand komt Amsterdam niet ten goede. Amsterdam wordt een stad voor mensen die niet van verandering houden. De grachtjes, die blijven wel. Maar Amsterdam is meer dan dat.’

Ondernemer Hans Verhoeven zit in het kantoortje boven zijn winkel. Drie jaar geleden begon hij de cadeauwinkel Gays & Gadgets in de Spuistraat. In de kelder van het pand komt vanaf februari de homo-VVV, inclusief informatiezuil, pc’s en folderrekken. Tijdens de Gay Pride in juli had Verhoeven hier al het homo-informatiecentrum GAYtic opgezet. Dat wordt nu aangevuld met het materiaal van de VVV. De homo-VVV behoort tot één van de vijf agentschappen van het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB).

Volgens Verhoeven is een homo-VVV hard nodig. Homo-Amsterdam is toe aan iets nieuws. Vorige week bleek uit de Homohoreca Verkiezing op de website Gaysite.nl dat Amsterdam niet langer de homo-uitgaansstad van Nederland is. Provinciesteden Apeldoorn en Almere werden verkozen boven de hoofdstad. Verhoeven vindt dat Amsterdamse ondernemers in de gayindustrie de hand hiervoor deels in eigen boezem moeten steken. ‘De provincies zijn beter in het organiseren van vernieuwende activiteiten. Daar organiseren ze nog iets leuks voor hun klanten. Amsterdamse ondernemers zijn dat kwijtgeraakt. Ze zijn een beetje achterover gaan leunen.’ Verhoeven plaatst nog wel een kanttekening bij de verkiezingsuitslag: ‘In de provincie is er een sterkere binding tussen klant en locatie. Als je in Enschede woont, is er maar één homokroeg dus daar ga je heen. In Amsterdam heeft bijna niemand een stamkroeg. Er is zoveel keuze. Dat maakt het stemmen moeilijk.’

De reputatie van Amsterdam als ‘gay capital of the world’ is al enkele jaren tanende. Onderzoekers van de Hogeschool INHolland concludeerden in 2006 dat homo’s nu liever naar Berlijn, Barcelona en Londen gaan. Nog maar een derde van de reisorganisaties gaf aan Amsterdam als gay capital te beschouwen. Dat Amsterdam homotoeristen aan Berlijn verliest, heeft volgens Verhoeven te maken met het vrijere ondernemersklimaat in de Duitse hoofdstad. ‘In Berlijn kun je makkelijker een nieuwe zaak openen. Er zijn veel ruimtes en minder eisen. Met het Amsterdamse vergunningstelsel kun je fluiten naar nieuwe homotenten. Als ik een horecazaak wil beginnen dan kan ik alleen een bestaande vergunning overnemen. Zo’n eigenaar weet dat hij op goud zit. Die vraagt anderhalf miljoen voor een bouwval. Mensen die dat kunnen betalen zijn dun gezaaid of komen niet door de wet Bibob heen. Dus blijven ze maar zitten.’ Jonge ondernemers met frisse ideeën kom je in homo-Amsterdam dus bijna niet tegen. ‘Ze zijn op één hand te tellen’, aldus Verhoeven. ‘Er is sprake van een vergrijzing in het Amsterdamse homo-ondernemingsschap. Ze zijn allemaal boven de veertig. Men wil met pensioen maar raakt de zaak niet kwijt.’

Het idee voor een homo-VVV ontstond bij Verhoeven uit eigen behoefte. ‘In Barcelona was ik drie dagen kwijt met het zoeken naar leuke gay-plekken. Nergens vind je alle up-to-date informatie verzameld op één plek.’ Behalve informatie verstrekken, zal de homo-VVV ook toeristen doorverwijzen bij problemen, zoals anti-homoseksueel geweld. ‘Iemand uit Oost-Europa of Zuid-Amerika vindt het niet vanzelfsprekend om naar de politie te gaan bij anti-homoseksueel geweld. Die zijn thuis gewend om nog een keer op de bek getimmerd te worden als je de politie hierover aanspreekt. Wij leggen hier uit dat je in Amsterdam naar Roze in Blauw kan gaan, het homonetwerk van de Amsterdamse politie.’

Volgens Verhoeven heeft de gemeente ervoor gekozen om de cultuurhistorische waarde van Amsterdam tot het grote sellingpoint te maken. ‘Het probleem is dat het altijd hetzelfde blijft. Daar trek je mensen geen tweede keer mee naar Amsterdam. Homo-evenementen zoals Pink Christmas en Gay Pride trekken internationaal de aandacht. Het zorgt ervoor dat je als stad opvalt en je onderscheidt. Dat moet de gemeente stimuleren want het maakt mensen nieuwsgierig.’ Hetzelfde geldt voor een homo-VVV, zegt Verhoeven. Het zet Amsterdam weer op de roze kaart.