'Amsterdamse musea lopen marketingkansen mis'

De auteur maakt een selfie voor De Nachtwacht (Bron: Melanie Zierse)
De auteur maakt een selfie voor De Nachtwacht (Bron: Melanie Zierse)
AMSTERDAM Nog maar weinig Amsterdamse musea zien het commerciële potentieel van sociale media. Dat blijkt uit een rondgang van NAP Nieuws. Online gedeelde foto’s van museumbezoekers hebben een groter effect dan de reclame van musea zelf, aldus hoogleraar Marketing (UvA) Willemijn van Dolen.

Vandaag is de internationale museumselfiedag. De afgelopen twee jaar besteedden Amsterdamse musea hier niet of nauwelijks aandacht aan. Ook dit jaar is er nog maar weinig animo voor de campagne die mensen aanmoedigt een selfie te maken in een museum. Het initiatief komt van een Londense museumwebsite. De oprichtster wil meer bewustwording creëren voor de collecties in musea.

Gemiste kans
Het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en de Hermitage doen niet mee. Woordvoerster van het Rijksmuseum: “Ik denk niet dat men daar enig nut van inziet. Wij propageren tekenen. Dat is veel leuker.”

Een gemiste kans, bevestigt Van Dolen. Bezoekers aansporen een museumselfie te delen is hele goede marketing. Uit het onderzoek “Faces Engage Us” blijkt dat foto’s met gezichten 38 procent meer kans hebben op een like en 32 procent meer kans op commentaar. De meest gelikete foto van het Rijksmuseum is zodoende een selfie.

Een persoonlijke foto op sociale media trekt bovendien meer potentiële museumbezoekers dan reclame van het museum zelf. “Vanuit marketingperspectief werkt zo’n selfie wel degelijk”, zegt de hoogleraar. “Het is leuk om dan in te haken bij zo’n dag.”

Stimuleren
Sommige Amsterdamse musea doen dat ook. De Blikopeners van het Stedelijk Museum – jongeren met een bijbaantje in het museum -zijn woensdag te volgen op Snapchat en Instagram. Zij zullen zich schminken en ‘blenden’ in de kunst. Het Amsterdam museum roept haar bezoekers op hun beste museumselfie te delen. Onder de deelnemers verloten zij één van de boeken die is uitgegeven bij de Gouden Eeuw tentoonstelling.

Het probleem is dat veel bezoekers het maken van foto’s als storend ervaren. Flitsers kunnen ook schade aanbrengen aan de kunstwerken. Dat zijn redenen voor het verbod op fotografie in veel musea.

Hier zijn oplossingen voor. Willemijn van Dolen komt met een paar opties. De selfies kunnen vóór het museum worden gemaakt of alleen op bepaalde plekken in het museum. Musea kunnen reguleren dat het alleen op een bepaalde tijd mag. Het is nog een mogelijkheid om een aparte selfieroom te maken met pronkstukken die voor één dag op de foto mogen.

Het advies van Van Dolen: “Wees creatief, maak er iets ludieks van.”