Amsterdam, 7 jan – Poolse winkeliers in Amsterdam hebben het lastig. De afgelopen jaren sloten vrijwel alle Poolse winkels en horecazaken. Nu kent de stad nog maar één Poolse supermarkt: Sklep Polski in de Van Woustraat.
“Het aantal potentiële klanten is in Amsterdam relatief klein,” zegt Marek Strzeszewski. Hij is de eigenaar van Sklep Polski. “De meeste Polen gaan naar Den Haag, Rotterdam en Utrecht, omdat daar veel werk is, bijvoorbeeld in de tuinbouw.” In die steden is het volgens Strzeszewski makkelijker om een onderneming te beginnen. “Woningen en winkelruimtes zijn daar veel goedkoper. Net als parkeren.”
De slechte verkoop wijt Van der Vlies deels aan de Hollandse supermarkten. “Steeds meer supermarkten verkopen nu ook Poolse producten. Albert Heijn op het Waterlooplein verkoopt bijvoorbeeld Pools bier en ingeblikt eten. Ik verkoop Tyskie (een Pools biermerk, red.) voor 1,25 euro, maar Albert Heijn voor 1,09. Een grotere supermarkt kan nou eenmaal goedkoper producten inslaan.”
Balthazar Houtappel, bestuurslid van de Vereniging Pools-Nederlandse Ondernemingen, signaleert dezelfde trend. Maar er is volgens hem nog een reden waarom Poolse winkels moeilijk vaste voet krijgen. “Veel jonge, geïntegreerde Polen hebben geen behoefte om deel uit te maken van de Poolse gemeenschap in Nederland. Zij hebben Nederlandse vrienden en doen hun dagelijkse boodschappen gewoon bij Albert Heijn.”
Lees meer in: ‘Poolse supermarkt is heimwee-winkel’